Wednesday, February 3, 2010

Hanya kerak nasi untuk MAK

Cerita dari seorang kawan : Cerita betul yg menyayat hati.

Hari ini semua adik beradik pulang beraya di Kuala Lumpur setelah beraya di kampung mertua. Ibu yang di KL agak kesunyian, tetapi setelah mendengar abang dan kakak-kakak hendak datang beraya, ibu gagahi juga bangun pagi menggoreng nasi buat santapan pagi mereka yang akan datang nanti.

Aku yang bongsu tinggal dirumah sambil menolong apa yang patut memerhati kegagahan ibu yang sememangnya aku tahu sakit dan bengkak kakinya semakin menjadi-jadi semenjak bulan puasa tempohari. Aku minta untuk membantu,"tak payah" katanya, "biar mak yang buat nanti lain rasanya". Aku biarkan sahaja walau dalam hati terasa pedih dan sayu melihat kegagahan mak nak juga sediakan nasi goreng untuk anak-anaknya yang baru nak merayakan aidilfitri bersamanya.


Aku tahu disudut hati mak ada rasa sedih dan sayu kerana anak lelakinya tak beraya bersama di pagi raya... tetapi langsung tidak ditunjuk malah ingin pula menjamu anaknya.Terhinjut-hinjut mak kesana ke mari mengambil bahan-bahan nasi goreng. Bukan main khusyuk dan bersungguh cuba menyediakan juadah yang semampunya.

Bila semuanya dah sampai aku mula hidangkan nasi yang digoreng mak untuk abang dan kakak yang tiba dengan anak-anak mereka. Semuanya pakat menjamu selera... memang berselera semua sukakan nasi goreng mak... mak tahu anak-anaknya sukakan nasi goreng air tangannya... Dalam tak sedar nasi dah hampir habis.Terdetik dihatiku... "ahhh mak belum makan apa-apa semenjak pagi kerana sibuk sediakan nasi tu"...seraya tu abang ku bertanya 'siapa tak makan lagi nasi ni'. Aku menjawab 'mak belum makan apa lagi tu'

Mak dengan bersungguh menjawab "Ehh mak tak mau...tak lalulah nasi goreng, nak makan roti ja sat lagi'... dua tiga kali kami pelawa begitu juga jawabnya. Kata ku dalam hati... "oohh mungkin juga mak nak makan
roti sebab nak kawal penyakit diebetisnya"
.... Bila semua dah pulang... aku lihat mak terhinjut-hinjut kedapur... lantas aku tanya 'mak nak apa..nak ambilkan'... 'takpa nakrasa ni sikit'. Sayu sedih dan terguris sungguh hati aku... bilaku lihat mak rupanya sedang mengikis kerak-kerak nasi goreng yang masih berbaki dalam kuali untuk dimakan.

Itulah kasih seorang ibu pada anak-anaknya.. zaman sekarang pun masih ada ibu yang sanggup berlapar dan mendahulukan anak-anaknya asal mereka semua kenyang. Aku benar-benar kalah dengan apa yang aku
saksikan..YA RABBI... Engkau peliharalah Ibu. Ampunilah Dosanya, berilah kekuatan pd anak-anaknya untuk membalas jasa ibu yang tak terhingga.
AMINN....

Tersentuh Vee baca kisah ni. Tersentuh dengan kasih sayang seorang ibu yang walaupun kakinya sakit tapi tetap bersusah payah sediakan makanan untuk anak-anaknya - walaupun jauh di sudut hatinya sedih sebab tak dapat beraya bersama pada awal hari raya. Bertambah tersentuh bila sanggup berlapar dan mendahulukan anak2 makan makanan yang sedap sementara si ibu cuma makan kerak nasi. Rindu mak Vee... :( ... I love you mak.

....to be continue...

10 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Vee..

..no words :(

speckurosaklagi said...

balik png la...:)

besi said...

ibu...vee, mmg sanggup berkorban utk anak2nya

Vee Violet said...

Pearl,
sedih kan... :(

speckurosaklagi,
bulan depan... :)

besi,
memang itu naluri seorang ibu...

Lee-Lynx said...

syg mak..tp pakcik anak yang slalu sakitkan hati mak..:-(

starlover said...

sedih..miss my mum =(

Cik Afzan said...

cc rindu mak

Sharif John said...

Sister Vee... x sanggup nk teruskan... sedih....

Vee Violet said...

Pakcik,
awat pakcik selalu sakitkan hati mak... nak kena babap nie... =)

starlover,
me too... =(

cik afzan,
same here... =(

bro john,
sangat sedih kan?
=(

♥♥syahadah♥♥ said...

skrg sudah jadi ibu tahu la macam mana vee..dalam pantang pun terpaksa mandikan anak waktu maghrib..sebab tak caya org mandikan..hahahaha
agaknya byk akak langgar pantang semata kerana anak sulong ku itu..salam kenal ya