Thursday, July 30, 2009

Cerpen - kesinambungan "Pemilik Hati"

Athirah yang sedang menyapu maskara ke bulu matanya mengerling ke arah telefon bimbitnya. Nama Johana terpapar di skrin telefon bimbitnya. Athirah tidak terus membaca sms yang di hantar Johana, sebaliknya menghabiskan sapuan maskaranya dulu dan kemudian mencalit gincu berwarna pink lembut ke bibirnya. Selesai merias wajahnya, barulah Athirah membaca sms yang dihantar oleh Johana.
“What?!!!” serentak Athirah menjerit. Laju dia menhubungi Johana, namun tidak di jawab. Di dailnya sekali lagi nombor telefon Johana, juga tidak di angkat.
Athirah akhirnya menaip sms untuk Johana.

- Kenapa Atie call tak pick up? Excited ni! Ceritalah lagi pasal ‘Mat Bunga’ tu! –

Athirah seakan terlupa seketika akan temujanjinya dengan Saiful sebentar lagi. Teruja apabila Johana memberitahunya dia sudah mengetahui siapa peminat misterinya selama ini. Tak lama selepas itu, telefon bimbitnya berdering, laju Athirah menjawabnya.
“Anna.... Kenapa tak pick up tadi?”
“Sorry, sorry.. Anna drive tadi, handset dalam handbag”
“So?” soal Athirah pendek.
“So?.... “ Johana mengulang kembali soalan Athirah.
“Alaaa... Anna ni. So macam mane that guy? I mean, hensem ke? Tua ke? Muda ke? Kurus ke? Gemuk ke?” bertubi-tubi soalan ditanya Athirah. Dan perkara itu telah mengundang tawa Johana.
“Excitednyeee die nak tahu. Errrmmm... Not bad la that guy. Namanya Muzaffar. Quite good looking....Tinggi lampai, kemas, senyuman manis...” lambat-lambat Johana menggambarkan peribadi Muzaffar kerana dia sebenarnya ingat-ingat lupa akan wajah Muzaffar.
“Lagi...?” soal Athirah lagi.
“Lagi..... Itu je yang Anna ingat”
“Itu je?”
“Yup!”
“Then now Anna nak buat macam ape?” Johana mengerutkan dahinya.
“Buat ape? Buat bodohlah. Hahaha! Nak buat ape cik kak ooii... Anna kan dah ade Mustaqim, so abaikan je lah ‘Mat Bunga’ tu..” ‘Mat Bunga’ adalah panggilan yang direka Athirah terhadap Muzaffar kerana Muzaffar langsung tidak pernah mengenalkan dirinya di dalam kepingan-kepingan kad yang dihantar kepada Johana sebelum ini.
“Alaaaa.... Sayangnye....” Athirah bagaikan tidak puas hati.
“Dah. Dah... Esok kalau Anna ade masa and Atie pun free kite jumpa and cerita panjang lagi ok?” Johana cuba mematikan perbualannya dengan Athirah mengenai Muzaffar. Kurang berminat untuk berbicara mengenai Muzaffar kerana fikirannya sekarang lebih tertumpu kepada Mustaqim yang sejak dari pagi tadi tidak dapat dihubunginya.
“Ok. Take care tau! Bye” Athirah akur dengan permintaan Johana. Johana tersenyum dengan gelagat Athirah.
“You too. Bye”

-------------------------------------------------------------------------------------

Mustaqim merenung ke arah syiling biliknya. Tangan kanannya diletakkan di atas dahinya manakala tangan kirnya diletakkan di atas perutnya. Mustaqim berkeadaan begitu sejak petang tadi. ‘Malboro Light’ sudah hampir sekotak dihisapnya. Fikirannya bercelaru. Telefon bimbit nya berdering dari tengah hari tadi dan dia tahu itu adalah panggilan daripada Johana. Mustaqim rasa tidak ada hati mahu berbuat apa-apa sekarang. Johana berada jauh dari fikirannya sekarang.
Mustaqim hanya terbayangkan wajah Azwan dan Marina sekarang. Dua orang yang paling dipercayainya sebelum ini. Dan mereka juga yang telah mengkhianatinya. Dia terimbas kenangannya dengan Marina di awal percintaan mereka.

Imbas

“Rina bertuah sangat ada Qim dalam hidup Rina. Thanks Qim” tutur Rina manja sambil tersenyum merenung ke anak mata Mustaqim. Pandangan dan senyuman itulah yang sering membuatkan Mustaqim sering terbayang-bayangkan wajah gadis manja itu setiap malam. Mustaqim menggenggam erat jari jemari Marina.
“No sayang. Qim yang bertuah dapat memiliki Rina. Dalam ramai-ramai lelaki yang terkejar-kejarkan Rina, Qim juga yang menjadi pilihan hati Rina” ujar Mustaqim jujur.
“Qim. I will always love you. Forever. Rina betul-betul jatuh cinta dengan Qim. For a thousand times” Mustaqim tersentak apabila Marina tiba-tiba memeluknya. Mustaqim tersenyum manis dan membelai lembut rambut gadis kesayangannya. Sesungguhnya dia sangat menyayangi gadis itu. Sanggup dilakukan apa sahaja untuk menggembirakan Marina. Walaupun kadang-kala dia tidak gembira dengan sikap Marina yang gemar berkawan dengan ramai lelaki, namun selepas Marina memujuk dan meyakinkan Mustaqim bahawa Mustaqim lah satu-satunya lelaki yang di cintainya, Mustaqim kembali gembira. Marina pandai mengambil hatinya. Tutur bicara Marina yang lembut dan manja sering menewaskan kemarahan Mustaqim. Pernah Mustaqim hampir naik angin apabila mendengar Marina memanggil seorang rakan lelaki kolejnya dengan panggilan ‘sayang’ di panggilan telefon, namun Marina memohon maaf dengan mengatakan rakannya itu sudah lama dikenalinya malahan sebelum dia bertemu dengan Mustaqim lagi mereka sudah berkawan rapat.
Mustaqim cair dengan pujukan halus Marina dan mempercayai gadis berkulit cerah itu. Sehinggalah pada satu hari, di mana hari itu merupakan hari terakhir dia melihat wajah Marina.
Hari itu sepatutnya dia ada temujanji dengan Marina. Namun setengah jam sebelum berjumpa, Marina menghubunginya dan mengatakan dia tidak sihat dan tidak dapat keluar bersama Mustaqim. Mustaqim yang risau dengan keadaan Marina ingin ke rumah Marina untuk membawa gadis itu ke klinik namun Marina menolaknya dengan mengatakan bahawa dia cuma ingin tidur dan berehat di rumah. Mustaqim yang tidak gemar memaksa, akur dengan kehendak Marina walaupun dia agak risau dengan kesihatan Marina.
Akhirnya Mustaqim berkeputusan untuk keluar menonton wayang sendirian memandangkan tiket wayang telahpun dibelinya semalam.
Ketika sedang membonceng Kawasaki ER6N hitamnya, dari jauh Mustaqim ternampak kelibat seorang gadis yang wajahnya seakan-akan wajah Marina. Setelah puas diamati, memang benar gadis itu adalah Marlina. Mustaqim menjadi tidak keruan, lebih-lebih lagi apabila melihat aksi Marina yang duduk di kerusi penumpang begitu manja dan ceria bersama seorang lelaki berkulit cerah. Mustaqim cuba mengekori kereta merah tersebut dari jarak yang agak jauh. Hatinya yang semakin tidak keruan makin tidak sabar ingin mengetahui siapakah lelaki tersebut dan mengapa Marina telah menipunya.
Hampir 15 minit mengekori mereka, jantung Mustaqim berdegup kencang apabila menyedari mereka membelok masuk ke perkarangan hotel mewah. Tahap kesabaran Mustaqim hampir hilang apabila melihat Marina berpelukan dengan lelaki yang tidak dikenalinya itu berjalan masuk ke lobi hotel. Terus Mustaqim berjalan laju ke arah Marina dan apabila hampir dekat dengan Marina, Mustaqim memanggil kuat nama gadis itu. Marina ternyata terkejut besar apabila melihat Mustaqim berada dekat dengannya.
“Apa semua ni? Siapa lelaki ni?” soal Mustaqim sambil jari telunjuknya ditujukan tepat ke arah muka lelaki di sisi Marina. Wajah Marina pucat tak berdarah.
“Cakap! Kau cakap kau sakit, kau cancel date kite! Aku nak kau cakap sape jantan ni! Ape kau buat dekat sini dengan jantan ni?!” Mustaqim sudah hilang kawalan diri. Sudah tidak dihiraukan pekerja hotel dan sesiapa yang berada dekat situ. Lelaki yang berada di sisi Marina cuba menenangkan Mustaqim.
“Saya Ashraf. Apa kata kite cuba selesaikan.....”
“Diam! Aku tanya dia! Bukan kau!” Mustaqim mematikan percakapan Ashraf. Wajah Ashraf berubah apabila ditengking begitu.
“Qim... Dengar dulu penjelasan Rina...” tergagap-gagap suara Marina. Mustaqim memeluk tubuhnya sambil merenung tajam ke arah Marina. Matanya sudah merah akibat terlalu marah.
“Rina... Rina....”
“Rina..Rina... Sejak bila kau gagap ni?!” Mustaqim yang makin tidak sabar meninggikan suaranya kepada Marina dan perkara itu membuatkan Ashraf bertindak kasar terhadap Mustaqim. Leher baju Mustaqim dicekaknya.
“Kau ni tak malu ke buat perempuan macam ni?” soal Ashraf keras. Mustaqim memandang tepat ke anak mata Ashraf.
“Kau pulak tak malu ke bawa kekasih orang ke tempat macam ni?” soal Mustaqim namun tak sempat Ashraf menjawabnya, Mustaqim melepaskan satu tumbukan di rahang kanan Ashraf. Tindakan Mustaqim itu membuatkan pekerja hotel yang memerhatikan mereka dari tadi. Marina yang cuba menghalang Mustaqim bertindak lebih agresif jatuh ditolak Mustaqim. Ashraf yang terasa tercabar dengan tindakan Mustaqim ingin turut sama membalas tumbukan Mustaqim namun dihalang salah seorang pekerja hotel.
“Korang jangan masuk campur!” Mustaqim menengking kepada pekerja hotel yang cuba meleraikan pergaduhan mereka.
“Encik.. bawa bertenang. Kalau encik berdua bergaduh di luar kawasan hotel ni, kami tak akan masuk campur tapi sekarang kami terpaksa masuk campur sebab perkara ini melibatkan pihak kami. Saya harap encik dapat selesaikan perkara ini di luar kawasan hotel ini” salah seorang pekerja hotel terbabit cuba bertoleransi dengan Mustaqim. Mustaqim menghembus nafasnya kuat. Mula sedar dia telah bertindak di luar kawalan.
“Kau bagi aku settle benda ni sekejap, lepas tu aku blah dari sini” pekerja hotel tersebut hanya memandang Mustaqim tanpa sebarang jawapan.
“Aku jamin aku tak buat bising lagi” Mustaqim memberi jaminan dan pekerja hotel tersebut mengangguk dan perlahan berlalu pergi dari Mustaqim. Namun sekejap-sekejap dia berpaling melihat Mutaqim, Marina dan Ashraf.
“Sekarang ni, aku cuma nak tau sape jantan ni, kenapa kau tipu aku dan kenapa kau buat macam ni dekat aku!” keras suara Mustaqim namun nada suaranya perlahan.
“Ashraf... kekasih Rina...” serentak wajah Mustaqim berubah.
“Dah lama Rina nak berterus-terang pada Qim.. tapi Rina takut Qim tak dapat terima...” Marina menundukkan wajahnya. Mustaqim menggenggam kuat tangannya.
“Mula-mula Rina ingatkan Qim dapat bahagiakan Rina... tapi... sejak jumpa Ashraf, Rina rasa.. Kita tak serasi bersama... “
“Sejak bile?” soal Mustaqim pendek. Marina memandangnya. Wajahnya agak keliru dengan soalan Mustaqim.
“Aku tanya sejak bile?! Sejak bile kau dengan jantan ni?” suara Mustaqim kembali meninggi. Wajah Ashraf berubah setiap kali Mustaqim memanggilnya ‘jantan’. Namun dia tidak mahu berbuat apa-apa. Tidak mahu mengeruhkan keadaan. Tangannya menahan darah keluar dari mulutnya akibat tumbukan Mustaqim tadi.
“Lima bulan lepas...”
Pang!!!! Buat pertama kalinya Mustaqim menampar Marina. Seumur hidupnya, tidak pernah dia menampar ataupun memukul mana-mana wanita. Marina terkedu sambil memegang pipi kanannya. Matanya berkaca. Mustaqim melangkah pergi meninggalkan Marina dan Ashraf. Hatinya bersumpah tidak akan mengambil tahu mengenai Marina lagi. Hatinya bersumpah tidak akan bercinta lagi. Sehinggalah dia bertemu Johana.


“Johana!” suara Johana disebut Mustaqim. Seolah-olah baru tersedar dari mimpi, Mustaqim mendail laju nombor telefon Johana.

-------------------------------------------------------------------------------------

“Atie tengok Anna macam tak happy je kebelakangan ni. Ada masalah ye?” soal Athirah ketika mereka sama-sama menjamu selera di pantry. Jarang sekali mereka mahu keluar makan tengah hari di luar berbanding kak Lina. Selalunya, kak Lina lah yang menjadi mangsa untuk membungkus makanan kepada mereka. Anna menggeleng-gelengkan kepalanya. Senyuman terukir di bibirnya namun, hambar.
“Atie tak sukalah tengok Anna macam ni. Selalunya ceria je. Tengok macam bunga yang Muzaffar kasi tadi tu, apa yang Anna buat? Selalunya ade jugak Anna basuh and letakkan dalam pasu bunga sesiapa, tapi tadi? Anna buang terus bunga tu” Athirah terus membebel.
“Atie, tentang bunga tu, Anna dah pesan pada Muzaffar jangan hantar lagi. Atie dah rimas setiap kali balik, kalau bertembung dengan Muzaffar, die mesti pelawa Anna dinner dengan die. And Atie jangan risau lah. Anna okay” Johana cuba berdalih.
“Okay ke macam ni? Kite makan sama-sama, Atie dah habis makan, Anna tu baru dua, tiga suap. Berkhayal je dari tadi Atie tengok” Johana mengukir senyum lagi namun tetap hambar. Atie mendengus halus.
“Anna, Atie nak tanya something ni” Johana mengangkat wajahnya dan mengangkat keningnya kepada Athirah.
“Anna betul-betul rasa Anna boleh bahagia ke dengan Mustaqim?” soalan dari Athirah membuatkan Johana kehairanan.
“Kenapa Atie tanya macam tu?”
“Sorry lah kalau Atie salah tanya. Tapi, Atie sebenarnya tak suka cara Mustaqim layan Anna. Ingat tak dulu masa kite kerja sama-sama. Memang dari awal Mustaqim tahu Anna sukakan dia tapi dia selalu macam main tarik tali dengan Anna”
“Ok, so apa masalahnya?” soal Johana lembut. Masih tidak faham apa yang cuba disampaikan Athirah.
“Ingat tak dia selalu usik Anna, panggil Anna ‘Puteri’ sebab waktu tu Anna suka sangat tengok cerita ‘Princess Diary’?” kali ini senyuman Johana lebar. Teringat saat-saat awal dia mula jatuh hati dengan Mustaqim. Johana mengangguk laju.
“Dia pernah cakap pada kak Lina, dia sukakan Anna, and dia pun tahu Anna sukakan dia. Tapi kenapa tiba-tiba dalam diam dia boleh bersama dengan Marina? Waktu tu, Atie sebenarnya agak terkilan dengan sikap dia tapi Atie tak berani cakap lebih-lebih sebab Atie tahu Anna kecewa waktu tu” kenyataan daripada Athirah membuatkan Johana terdiam seketika.
“Sekarang ni, tak sampai dua bulan Anna bersama dengan dia, Atie tengok Anna asyik murung je. Atie taknak cakap lebih-lebih sebab takut salah penilaian. Tapi apa yang Atie nampak, Mustaqim tu lelaki yang baik, semua tahu. Tapi, Atie tak rasa dia yang terbaik untuk Anna. Atie tak rasa dia akan dapat bahagiakan Anna” Johana terasa sebak.
“Maafkan Atie sebab terlalu berterus-terang. Tapi, Atie nak Anna tahu yang Atie selalu doakan yang terbaik untuk Anna. Sebagaimana Atie bahagia dengan Saiful sejak 3 tahun lepas, macam tu jugak Atie nak Anna bahagia di dalam percintaan Anna” tangan Atie lembut meramas jari jemari Johana yang sudahpun menitiskan air mata.

-------------------------------------------------------------------------------------

“Kau dah dapat kerja?” soal Muzaffar ketika masuk ke bilik abangnya untuk mengambil baju. Bilik mereka berasingan namun mereka berkongsi almari baju yang diletakkan di bilik Mustaqim. Mustaqim menggelengkan kepalanya. Muzaffar memerhatikan abangnya yang semakin kurus dan tidak terurus. Di kerlingnya ke arah bekas rokok di sisi kanan Mustaqim. Sudah penuh walaupun Muzaffar baru membersihkannya pagi tadi. Muzaffar agak risau dengan keadaan abangnya kebelakangan ini semenjak hilang mata pencarian. Mustaqim lebih gemar menyendiri dan berkhayal di biliknya. Kadang-kadang Muzaffar yang tolong bawakan nasi untuk Mustaqim jika Mustaqim tidak keluar bilik, tapi kadang-kadang langsung tidak dijamah Mustaqim.
Muzaffar membuka pintu almari untuk mencari bajunya. Di tangan kanannya, cd album Jason Myraz dipegang erat. Merasa agak terganggu untuk mencari bajunya, Muzaffar meletakkan cd tersebut di sebelah bekas rokok Mustaqim. Mustaqim menjeling.
“Best ke lagu-lagu Jason Myraz ni?” soal Mustaqim.
“Aku suka lagu ‘I’m Yours’ je” ujar Muzaffar sambil mencapai sehelai t-shirl polo putih.
“Kalau setakat satu lagu je yang kau suka, apsal kau beli satu album die pulak?”
“Sebab aku beli untuk buah hati aku” spontan Muzaffar menjawab. Lepas mencapai cd lagu tersebut, Muzaffar melangkah keluar dari bilik. Sempat dia melemparkan senyuman pada Mustaqim.

-------------------------------------------------------------------------------------

Dari jauh kelihatan Muzaffar melambai-lambai ke arah Johana. Johana mengeluh kecil. Athirah memerhatikan jejaka tinggi lampai itu.
“Siapa tu Anna?” soal Athirah ingin tahu.
“Itulah ‘Mat Bunga’ tu” Athirah tersenyum lebar.
“Hensem!” serentak Johana memandang tepat ke muka Athirah.
“Betul! Hensem! Eh! Die datang sini lah” Athirah yang separuh berbisik menggoncang lembut bahu Johana. Johana jadi rimas dengan sikap Athirah namun dia sudah masak dengan perangai Athirah yang adakalanya agak kebudak-budakan.
“Hai Johana” sapa Muzaffar apabila tiba dekat di hadapan mereka. Haruman Dunhill Desire menusuk ke deria bau Johana dan Athirah. Athirah tersenyum lebar, selebar senyum Muzaffar.
“Taknak kenalkan ke siapa gadis di sebelah awak tu?” soal Muzaffar lembut apabila dilihatnya Johana hanya mendiamkan diri. Belum sempat Johana menjawab, Athirah bersuara.
“Saya Athirah. Kawan baik Johana. Johana ni sebenarnya peramah, tapi dengan lelaki atau dengan orang yang die baru kenal, memang dia malu and diam sikit” Athirah tersengih. Johana menyiku lengan Athirah dan membuatkan sengihan Athirah mati tiba-tiba. Muzaffar tergelak kecil dengan gelagat dua sahabat baik di hadapannya itu.
“Errmmm... Anyway Muzaffar, saya dah lewat ni. Ade keje dekat office yang I belum settlekan lagi. So, you take care ye. Bye” Johana cepat-cepat berlalu pergi sambil menarik tangan Athirah.
“Tunggu Johana!” langkah mereka terhenti apabila Muzaffar memanggil Johana.
“Untuk awak” Muzaffar menghulurkan cd album Jason Myraz kepada Johana. Lambat-lambat Johana mencapainya. Hati Muzaffar lega apabila Johana menerima hadiah pemberiannya.
“Ok. Take care Athirah, Johana” Muzaffar melangkah pergi meninggalkan dua sahabat itu.
“Johana!” panggilan dari Muzaffar menyentakkan Johana yang asyik membelek cd pemberian Muzaffar.
“I’m yours!” jerit Muzaffar kuat sehingga membuatkan kebanyakkan orang yang lalu-lalang di situ berpaling melihat ke arah Muzaffar, kemudian melihat ke arah Johana.
Athirah tersengih. Wajah Johana merona merah.

-------------------------------------------------------------------------------------

Jam menunjukkan angka 3.41 pagi. Johana masih tidak dapat melelapkan matanya kerana terfikirkan Mustaqim. Jarang benar Mustaqim menghubunginya sekarang. Bila dia menghubungi Mustaqim, Mustaqim agak dingin melayannya. Ada ketikanya, Mustaqim akan memohon maaf kepadanya kerana bersikap begitu terhadapnya. Johana sedikitpun tidak marah kerana memahami situasi Mustaqim. Cuma dia risau dengan keadaan Mustaqim akhir-akhir ini dan dia akui, kadang-kadang jiwanya terasa kosong apabila terfikirkan dia seolah-olah tidak penting dalam hidup Mustaqim.
Hatinya seringkali merindui Mustaqim namun kadangkala dia terpaksa memendam perasaannya sendiri apabila tidak dapat menghubungi Mustaqim. Kadang-kala dia ada terfikir bukan-bukan mengenai Mustaqim apabila dia tidak dapat menghubungi Mustaqim namun perasaan itu sekejap sahaja kerana dia yakin Mustaqim bukanlah seorang lelaki yang tidak setia ataupun gemar berpoya-poya dengan gadis lain. Itu dapat dilihatnya sewaktu Mustaqim bersama dengan Marina satu ketika dahulu.
Marina! Adakah Mustaqim kembali bersama dengan Marina kembali? Adakah Mustaqim bersikap begini disebabkan Marina? Johana langsung tidak pernah bertanya mengenai Marina kepada Mustaqim kerana baginya perkara yang berlalu tak perlu diungkit lagi. Cukuplah sekadar dia tahu bahawa hubungan Mustaqim dan Marina sudah lama berakhir. Namun sekarang, dengan layanan Mustaqim terhadapnya sering membuatkan Johana berfikiran negatif. Perasaan sayangnya terhadap Mustaqim membuatkan Johana semakin lemah dan tewas dengan emosi sendiri.
Johana terasa mahu menghubungi Mustaqim. Terasa mahu mendengar suara Mustaqim. Mahu luahkan perasaan rindu dan sayangnya terhadap Mustaqim. Telefon bimbitnya dicapai. Johana berfikir lama. Akhirnya Johana berkeputusan untuk menghantar sms kepada Mustaqim. Tidak mahu mengganggu kekasih hatinya yang pastinya sedang nyenyak tidur.

Jari Johana laju menaip mesej untuk Mustaqim,

“Give me more loving than I’ve ever had, Make me feel better when I’m feeling sad, Tell me I’m special even though I know I’m not, Make me feel good when I hurt so bad, Barely getting mad, I’m so glad I found you, I love being around you... Sayang... I miss you badly”


Message sent!

Johana tersenyum dan meletakkan telefon bimbitnya bersebelahan bantalnya. Dicapainya cd lagu yang dihadiahkan Muzaffar. Sudah banyak kali Johana bertemu dengan Muzaffar namun mulutnya terasa berat untuk berbual Muzaffar. Johana bingkas bangun dan memasang cd lagu tersebut. Sengaja dia memilih untuk mendengar lagu 'Im Yours'. Johana terlena ketika sedang leka dan asyik menghayati lirik lagu tersebut.

Well you done done me and you bet I felt it
I tried to be chill but you're so hot that I melted
I fell right through the cracks
Now I'm trying to get back
Before the cool done run out
I'll be giving it my bestest
And nothing's going to stop me but divine intervention
I reckon it's again my turn to win some or learn some

I won't hesitate no more, no more
It cannot wait, I'm yours

Well open up your mind and see like me
Open up your plans and damn you're free
Look into your heart and you'll find love love love love
Listen to the music of the moment babay sing with me
I love peace for melody
And It's our God-forsaken right to be loved love loved love loved

So I won't hesitate no more, no more
It cannot wait I'm sure
There's no need to complicate
Our time is short
This is our fate, I'm yours


*credit to Eddie dedicated lagu untuk Vee. Nanti Vee nak upload video lagu tu untuk last chapter cerpen ni... Nak habiskan tapi Vee tak sempat*

1 comment:

eddie dewanaga said...

malam ini gua tido sambil tersengih happy...!

sebab apa...?
i have no idea what-so-ever but seriously...
malam ini gua tido dalam iman!!!!