Sunday, July 12, 2009

Cerpen - Aku & Dia

DEDICATED TO EDDIE DEWANAGA.... =)

************************************************************************************

"Lu dah fikir ke lagu ape kite nak perform untuk Rock Unite tu nanti?" soal Wira pada Joe, kawan karibnya yang di kenalinya sejak 4 tahun lalu. Joe hanya terdiam memandang ke arah sisi kanannya. Soalan Wira di dengarinya namun, dia tiada jawapan untuk soalan Wira. Wira yang menyedari Joe sedang berfikir, mengajukan soalan tersebut pada Ijoy pula.
"Lu pulak Ijoy? Any idea?" Kali ini Ijoy memandang ke atas. Matanya berkelip-kelip berfikir. Wira tergelak kecil. Tangannya menarik dekat cawan yang berisi milo panas dan menghirupnya.
"Gua rasa kite 'goreng' lagu Muse la. Time Is Running Out? Ok tak?" Joe bersuara dan memandang ke arah Wira, kemudian berpaling ke arah Ijoy. Menantikan jawapan dari mereka berdua.
"Gua setuju!" Wira yang tiba-tiba menepuk kuat meja makan yang di duduki mereka bertiga menyebabkan Ijoy terkejut dan....
"Opocot opah aku!!!!" Ijoy melatah? Tak rock langsung!

*********************************************************************************
Nama penuh gua, Dzulkarnain bin Ariffin. Gua ada band gua sendiri - Gold Leather. Band gua ada 4 teraju. Ijoy - drummer, Joe - bassist, Ary - guitarist and gua sendiri, Wira sebagai penyanyi utama. Kenapa kawan-kawan gua panggil 'Wira'? Hehehe. Sebab gua ada satu komik bersiri kegemaran. 'Juara-juara Berkembar'. Lu penah baca? Tak pernah dengar? Tak tau? Takpe, korang tak tahu takpe, gua tak nak bagi tau. Hahaha.
Juara-juara Berkembar tu 'hero' die kembar. 'Hero' kegemaran gua nama dia 'Bilis Wira' - so sebab tu lah kawan-kawan gua panggil gua Wira. Panggil 'Bilis' tak best beb! 'Wira' baru kena dengan gua.
Life gua simple je. Gua tinggal kat rumah sewa berdua je dengan 'buah hati' gua. Tak risau kena tangkap basah? Tak mungkin... Gua tau lah...Gua panggil die 'Manja' je. Kenapa panggil manja? Sebab die memang manja wa cakap lu. Pagi-pagi kalau gua lambat je bangun nak gi keje, mulalah datang kat gua. Gesel-gesel gua kejut gua bangun. Sehari tak bermanja dengan gua memang tak sah. Tapi, kalau die mengamuk, memang tak tahan beb. Kalau gua balik lambat je, confirm gua kena luka kena 'belasah' dengan dia. Habis luka-luka tangan gua. Mau tak nye, gua balik lambat confirm gua lambat bagi die makan. Dia tak pandai amik makan sendiri? Ape la lu. Kucing mane pandai makan sendiri kalau kat rumah.
Kekasih? Haaaa, ni yang gua nak cerita ni.

*********************************************************************************
Wira gementar memerhati keadaan sekeliling. Sesak. Banyak band yang ingin mencuba nasib dengan menyertai pertandingan 'Rock Unite' anjuran NTV 7. Wira dan ketiga-tiga sahabatnya berpandangan antara satu sama lain. Masing-masing gementar kerana ini pertandingan pertama yang pernah mereka sertai. Masing-masing terdiam tanpa kata. Setiap butir bicara dari pengacara yang memenuhi pentas, bagaikan tidak di dengari 4 sahabat itu namun mujur Wira sempat mendengar....
"Gold Leather!!!!!"
Masing berlagak 'macho' melangkah ke atas pentas. Sampai ke atas pentas, masing-masing mengambil masa untuk bersedia. Nafas Wira berdegup kencang. Tangannya membetul-betulkan mikrofon.
"Ok. First of all, boleh I tau kenapa you all pilih lagu..... " salah seorang daripada 3 juri di hadapan keempat-empat mereka tiba-tiba menyoal soalan yang langsung tidak di jangkakan mereka berempat terutama sekali Wira sebagai penyanyi utama yang memegang mikrofon ketika itu.
Juri yang terhenti menyoal tadi menyambung kembali soalannya - ".... lagu Muse - Time Is Running Out ni?" serius riak wajahnya. Wira tidak dapat berfikir panjang dan spontan menjawab -
"Sebab lagu ni rock!" jawapan dari Wira mengundang tepukan dari orang ramai yang menonton pertandingan tersebut. Wira tiba-tiba menjadi bersemangat. Ketika Wira sedang tersenyum dan menarik nafas untuk memulakan persembahan, matanya tertancap pada seorang gadis ayu berambut panjang hitam lebat yang memandang tepat ke arahnya.
'Indahnya ciptaan Tuhan' detik hatinya.

*********************************************************************************
"Nak buat macam mane. Takde rezeki" kata-kata yang terbit dari bibir Ary tidak mendapat balasan dari mana-mana rakannya. Apa yang boleh di katakan lagi apabila mereka langsung tiada peluang ke peringkat separuh akhir. Masing-masing tertunduk. Ijoy bermain-main dengan 'stick' drum di hadapan nya. Suasana sunyi sepi di dalam studio yang sering menjadi tempat mereka berempat bersama-sama 'melepaskan tekanan', berbual-bual tentang kehidupan masing-masing, kereta, karier masing-masing dan... gadis....
"Semangat la bro!" Wira bersuara kuat. Bosan dengan suasana begitu. Ijoy yang terkejut hampir menghamburkan 'kata-kata sesat' dari mulutnya, namun dia sempat mengawalnya.
"Dari awal mind-set kite join competition ni sebab suka-suka kan? So, no point la masing-masing nak buat muka macam 'ayam berak kapur' gini kan?" Wira menyambung kata=katanya. Cuba menaikkan semangat rakan-rakannya. Riak wajah masing-masing berubah berbanding awal tadi. Joe tersenyum menepuk belakang Wira.
"Gua setuju Wira...." Wira mengangguk-angguk kecil.
"Wira, gua nak tanya lu something ni. Lu jangan ingat gua nak menyibuk ke ape pulak. 'Curious' nak tahu je. Gua rasa Ary dengan Joe 'curious' nak tahu jugak" Wira tersenyum kecil dan bingkas bangun mahu melangkah keluar dari studio tersebut.
"Gua dahaga, gua nak gi beli limau ais kejap" Joe yang berada berdekatan dengan Wira cepat-cepat menarik lengan Wira, cuba menghalang Wira keluar dari keluar dari studio tersebut.
"Betul tu, gua pun 'curious' nak tahu ni. Sape minah ayu berambut panjang yang hulur kertas kat lu tadi?" Wira tergelak besar.
'Aku dah agak!' detik hatinya.

*********************************************************************************
Seorang lelaki bertali leher kusyuk membaca surat khabar di sudut restoran barat 'Victoria Station'. Wira rasa kekok. Gadis ayu di hadapan nya langsung tak di pandangnya, cuma sesekali dia menjeling ke arah gadis tersebut.
"Wi tak suka ke keluar dengan Elina?" soalan dari gadis ayu tersebut menyentakkan Wira. Wira gugup seketika.
"Eh! Eh! Tak lah. Tak.... Ehem...." Wira berdehem lembut. Suaranya bagaikan susah mahu keluar. Dia cuba berlagak 'cool'. Kolar bajunya di betulkan dengan penuh sopan. Wira benar-benar kekok. Elina bagaikan memahami, berpura-pura tidak perasan setiap perbuatan Wira. Di tundukkan wajahnya menatap steak yang sedang di makannya.
"Wira cuma...." kata-katanya terhenti.
'Ah! Cakap je lah. Buat ape aku nak cover-cover' hatinya berkata-kata sendiri.
"Wi cuma tak selesa dengan keadaan sekarang. Makan tertib dalam restoran begini, dengan seorang gadis yang cukup cantik bagi Wi. Wi kekok. Betul-betul macam tak kena dengan jiwa Wi" Wira laju berterus-terang pada Elina Julia. Lega rasanya berterus-terang, Namun Elina dilihat bersahaja terus memakan steak di hadapannya. Seolah-olah tidak mendengar apa yang telah di perkatakan Wira.
'Dengar ke tak ape yang aku cakap tadi minah ni? Buat muka 'stone' pulak. Selamat comel' desis Wira di dalam hati.
"Wi, Wi ada cakap hari tu kan? Nama sebenar Wi, Dzulkarnain kan? Tapi kenapa kawan-kawan Wi panggil Wi - Wira?" Wira hampir-hampir menepuk dahinya. Elina benar-benar tidak mendengar apa yang di perkatakannya tadi.
"Eeerrmm... Wi ringkaskan je ok. Wi suka baca satu komik bersiri. Watak utama komik tu 'Bilis Wira' so that's why kawan-kawan Wi panggil Wi , Wira. Tapi Wi rasa, Elina memang takkan suka baca benda-benda macam tu."
"Tak suka boleh jadi suka kan?" tangan Elina menyentuh lembut tangan kiri Wira yang di letakkan atas meja waktu itu. Wira benar-benar terkejut dengan tindakan Elina.
'Gila 'daring' minah ni!' hatinya berterusan bermonolog sendiri.
"If Wi tak selesa makan dalam restoran begini, lepas ni kita lepak je dekat mamak. And tak perlu nak kekok-kekok dengan E.J. Yang tak suka, tak mustahil kita takkan suka kan?" Elina menyambung perbualan nya.
'Laaa... dengar rupa-rupanya apa yang aku cakap tadi. E.J? Elina Julia...' Wira terus berbisik di dalam hatinya.
"Nanti Wi bawa komik kegemaran Wi ye? E.J nak baca. Wi memang minat gile tengok bola kan?" Wira mengangguk lembut sambil tersenyum. Dia makin menyenangi Elina.
"So, nanti boleh lah E.J baca komik tu time Wi tengok bola kan?" Elina tersenyum memandang Wira. Senyuman yang benar-benar mencairkan hati lelaki nya. Mencairkan jiwa rockers nya.
Rockers pun ada hati dan perasaan jugak. Gua pun nak jugak bercinta!

*********************************************************************************
"Miaow.... miaow....." 'Manja', kucing kesayangan Wira mengekori Wira ke dapur. Kelaparan. Sejak Wira bersama dengan Elina, Wira sering pulang lewat ke rumah kerana setiap kali pulang dari kerja, dia akan menjemput Elina pulang dari pejabat gadis itu dan keluar makan malam bersama-sama. Masanya bersama-sama rakan-rakannya juga makin kurang di luangkan bersama, namun, Joe, Ary dan Ijoy memahami. Lagipun, kadang-kadang Elina turut di bawanya ketika mereka 'jamming' bersama-sama. Cuma, Elina kelihatan agak kekok bersama dengan mereka bertiga kerana dia lebih banyak mendiamkan diri.

Pada satu pagi, jeng jeng jeng.... Wira memetik gitarnya memainkan lagu 'Redline -Shizuka'. 'Manja' melompat ke arah sisi pahanya dan menggesel-geselkan pipinya pada paha Wira. Wira meletakkan gitarnya ke lantai dan mengangkat 'Manja' lalu meletakkan kucing comel tersebut ke ribanya.
"Manja.... Lu tau tak? E.J ni first love gua. Gua risau la die tak serasi dengan gua. Gua dengan dia macam langit dengan bumi. Kawan-kawan gua selalu cakap gua dengan die jauh berbeza. Gua rockers, die tu macam macam perempuan melayu terakhir. Lemah-lembut, soft spoken, manja-manja. Gua ni lu tau la. Mane pandai nak layan die ala ala romeo gitu. Kalau die tu macam lu, kucing... Senang. Gua kasi mandi, makan, gua jaga lu gitu-gitu je, gua gi keje - kita wat hal masing-masing..." Wira berbual-bual dengan 'Manja' seolah-olah 'Manja' memahami apa yang di perkatakannya. 'Manja' hanya memandangnya tanpa berkelip.
"Gua ni nampak je macho, tapi gua tak biasa la dengan perempuan ni. Gua pernah admire dengan sorang minah ni masa gua sekolah menengah dulu tapi sampailah gua habis SPM, gua tak berani luah dekat dia. Lepas tu gua dah tak berani nak suka mana-mana perempuan lagi, sampailah E.J ni muncul. Kalau die tak approach gua, cakap die minat suara gua, gua rasa sampai sekarang ni pun gua takde awek." Wira masih berceloteh pada 'Manja' tanpa henti. Sebenarnya, jika ada sesuatu yang dia tidak dapat luahkan pada sesiapa, 'Manja' lah yang menjadi tempat dia bercerita.
Wira mendengus keras. Hatinya rasa di bebani sesuatu. Perbezaan nya dengan Elina membebankan fikirannya kadang-kadang namun gadis ayu itu di sayanginya sepenuh hati. Di jaganya baik-baik. Wira akan menghantar dan menjemputnya setiap kali pergi dan pulang dari pejabat.
"Gua happy dengan die. Cuma kadang-kadang gua rasa tergugat jugak lah kalau die layan lelaki lain macam die layan gua. Gua tau die memang lemah-lembut and manja tapi, hati gua panas la die layan semua lelaki sama je. Tapi gua sayang gile kat die, lu tau tak 'Manja'? Gua pun tahu, die sayang gua jugak sebab die cakap kat gua. Die cakap die tak kisah gua rockers ke ape ke. Yang penting die sayang gua. Tapi gua tau die suka gua pun sebab gua hensem kan?" Wira tergelak sendiri dengan ke'perasanan'nya.
"Bro, lu bercerita kat kucing lu tu... Gua rasa lu memang 'stuck' kat situ je. Pe kata lu cite kat gua. At least gua boleh bercakap bahasa yang lu boleh faham daripada kucing lu tu asyik mengiau-ngiau je." satu suara yang amat di kenali nya membuatkan Wira tersentak. Di kalih pandangannya ke belakang. Joe berdiri tegak di belakangnya.
"Joe, macam mane lu boleh ada kat sini?" soal Wira tergagap-gagap. Malu segala apa yang di bualkan pada 'Manja' di dengari oleh Joe.
"Aduyaiii... Nampak sangat jiwa lu tangah kacau. Lu lupa ke gua tidur rumah lu malam tadi?"
Wira menepuk dahinya!
"Astaghfirullahhal'azim...."

*********************************************************************************
"Hello Wi. E.J MC hari ni, so Wi tak payah lah ambil E.J pergi keje hari ni ye?" suara lembut Elina berkumandang di corong talian telefon Wira pagi-pagi.
"MC? E.J tak sihat ke? Dah makan ubat? Dah jumpa doktor?" Soalan Wira yang bertubi=tubi tersebut menyebabkan Elina tergelak kecil.
"Sudah. Semua dah. Wi jangan risau k. Wi, E.J nak tidur balik ni. Sakit kepala sangat-sangat. Wi take care tau. Bye"
"Bye sa-" talian terputus. Wira mendengus perlahan. Selalunya Elina pasti akan mengungkapkan kata sayang padanya namun semenjak sebulan lebih ni Elina semakin berubah. Sikap Elina juga semakin berubah. Sering MC dan mengambil cuti. Sudah hampir 9 bulan mereka bersama namun Wira terlalu menyayangi Elina. Mungkin di sebabkan Elina kekasih pertamanya.
'Hmmmm.... Dia sakit kepala sangatlah tu' detik Wira di dalam hati. Niat hatinya ingin membelikan bubur dan di hantar pada Elina ke rumah namun, dia membatalkan niatnya kerana matanya terlalu mengantuk kerana berjaga menonton perlawanan antara pasukan kegemarannya, 'Chelsea' dan 'Manchester United' 3 pagi semalam. Dia mencapai telefon bimbitnya dan untuk melihat waktu.
'7:00 pagi.... Sempat lagi sambung tidur lagi sejam ni' - Wira menyambung tidurnya di sisi 'Manja'. Dia tidak risau jika terlewat bangun kerana 'jam loceng bergerak'nya ada di sisi.

*********************************************************************************
Oh - thinkin' about all our younger years
There was only you and me
We were young and wild and free
Now nothin' can take you away from me
We've been down that road before
But that's over now
You keep me comin' back for more

Baby you're all that I want
When you're lyin' here in my arms
I'm findin' it hard to believe
We're in heaven...
And love is all that I need
And I found it there in your heart
It isn't too hard to see
We're in heaven...

Oh - once in your life you find someone
Who will turn your world around
Bring you up when you're feelin' down
Yeah - nothin' could change what you mean to me
Oh there's lots that I could say
But just hold me now
Cause our love will light the way

I've been waitin' for so long
For somethin' to arrive
For love to come along
Now our dreams are comin' true
Through the good times and the bad
Yeah - I'll be standin' there by you...


Elina menepuk-nepuk tangannya selepas Wira selesai mendendangkan sebuah lagu di dalam studio. Di sisinya, Ika kekasih Joe turut sama bertepuk tangan.
Wira melangkah menghala ke arah Elina dan Ika.
"Kitorang plan nak lepak kat Pelita kejap lagi. Tengok bola. E.J nak join tak? Or nak balik tido cuz esok keje?" soal Wira pada kekasih hatinya. Elina teragak-agak menjawab. Di kerling ke arah jam tangannya.
"Eeermmm... bolehlah nak lepak kejap." Elina tersenyum manis pada Wira. Senyuman yang sering melemahkan jiwa Wira. Kalau hati dah sayang.
"Kita gerak dulu k" ujar Wira pada Elina. Elina mangangguk kecil dan mengangkat tas tangannya menuju keluar dari studio tersebut.
"Bro, aku tunggu korang kat Pelita dengan Elina!" Wira bersuara kuat pada 3 rakannya yang berada agak jauh darinya.
"Ok!" serentak Ijoy dan Ary bersuara.
10 minit kemudian, Wira dan Elina sudahpun berada di restoran mamak kegemaran Wira yang berdekatan dengan studio yang sering di sewa mereka.
"E.J nak makan ap-" soalan dari tergantung di situ kerana telefon bimbit Elina berbunyi. Riak wajah Elina berubah setelah melihat ke arah skrin telefon bimbitnya. Dia bangun jauh dari Wira untuk menjawab panggilan tersebut. Timbul juga syak wasangka di dalam hati Wira namun di tepisnya kerana dia benar-benar menaruh kepercayaan terhadap Elina. Tak lama selepas itu Elina datang kembali padanya. Wira senyum pada Elina, namun senyumannya hambar apabila Elina mengangkat tas tangannya.
"Wi, E.J terpaksa balik dulu. Ingat tak E.J pernah cerita cousin E.J yang close sangat dengan E.J tu? Dia perlukan pertolongan E.J. Sorry sangat-sangat E.J terpaksa balik dulu ye" Elina kelihatan bergegas mahu pulang.
"Nak Wi hantarkan ke?" Wira tiba-tiba menjadi risau.
"No thanks. E.J kan drive hari ni. Wi take care k. Bye" Elina terus bergegas pergi meninggalkan Wira yang terpinga-pinga.
Ijoy, Ary, Joe dan Ika memerhatikan dari jauh. Joe menggeleng-gelengkan kepalanya.
"Apsal E.J tu nampak kelam-kabut sangat tu?" soal Ary sebaik sahaja dia melabuhkan punggung ke kerusi plastik di restoran mamak tersebut.
"Die cakap cousin die perlukan pertolongan die. Tu yang kelam-kabut balik tu" Wira menjelaskan dengan jujur.
"Bro...." Joe memanggil Wira perlahan. Wira menoleh ke arahnya.
"Lu pandai-pandailah jaga awek lu tu" Ary dan Ijoy berpandangan sesama sendiri. Wira mengerutkan dahinya. Ika cuma tersenyum kecil dan mengangkat tangannya memanggil salah seorang mamak di dalam restoran tersebut untuk memesan makan.

*********************************************************************************
Wira terlantar di atas katilnya. Badannya berselimut tebal. 'Manja' dari tadi asyik 'berteriak' manja tak di hiraukannya. Sms dari Elina pun tidak di balasnya. Sesungguhnya Wira benar-benar tak terdaya untuk bangun, Kepalanya sakit yang amat.
Sms Elina di terima 7:30 pagi tadi.

"E.J MC hari ni. Demam. Wi tak perlu datang ambil E.J ye.
Take care. Bye"

'Wi pun sama my dear' Wira berdesis halus. Hatinya berharap Elina dapat datang melawatnya. Datang membawakan ubat, menyuapkan bubur... Sebagaimana Elina pernah buat 4 bulan yang lalu ketika dia demam teruk.
Namun keadaan makin berubah. Dia baru sahaja menerima panggilan daripada Joe 10 minit yang lalu.
"Bro, takkan lah sebab gua cakap dekat lu pasal Elina tu, lu demam terus. Gua cuma cakap apa yang gua nampak je. Belum tentu apa yang aku nampak tu betul-betul. Aku pun tak nak lah runtuhkan 'rumahtangga' orang. Lu siasat dulu."
"Takde lah Joe. Bukn sebab tu gua tiba-tiba demam. No worries la. Gua steady. Gua rasa sebab gua kena hujan semalam kot" lemah suara Wira berbual di talian telefon dengan Joe. Sesungguhnya dia bercakap benar. Hujan lebat semalam dan dia 'bermandi' hujan ketika keluar dari keretanya menuju ke kondonya. Namun, semalam dia tidak dapat melelapkan matanya memikirkan apa yang telah di ceritakan oleh Joe dan di sahkan oleh Ika sendiri. Tak mungkin Joe mereka-reka cerita. Dia masak benar benar dengan hati budi rakan karibnya itu.
Joe terdiam seketika. Wira pun terdiam. Mengelamun jauh dan kepalanya rasa berat sekali. Akibat tidak mandi selepas terkena hujan dan tidur lewat.
"Oklah bro, kau gi la tido dulu. Lu pun tak sihat kan? Ape-ape lu roger je gua" Wira benar-benar terharu dengan sikap Joe yang mengambil berat tentang dirinya. Kepalanya makin sakit. Lagu PUPUS nyanyian Dewa berkumandang di radio.

Aku tak mengerti
Apa yang ku rasa
Rindu yang tak pernah
Begitu hebatnya
Aku mencintaimu lebih dari yang kau tahu
Meski kau tak'kan pernah tahu

Aku persembahkan hidupku untukmu
Telah kurelakan hatiku padamu
Namun kau masih bisu
Diam seribu bahasa
Dan hati kecilku bicara

Baru ku sadari
Cintaku bertepuk sebelah tangan
Kau buat remuk seluruh hatiku

Semoga waktu akan mengilhami
sisi hatimu yang beku
Semoga akan datang keajaiban
Hingga akhirnya kau pun mau

Aku mencintaimu
Lebih dari yang kau tahu
Meski kau tak'kan pernah tahu



*********************************************************************************
Sah! Memang sah apa yang Joe katakan padanya. Wira termenung sendirian de temani gitar elektrik kesayangannya di sisi. Sudah banyak lagu di mainkan namun semuanya serba tak kena. Sumbang. Di kerling ke arah jam dinding. Lebih kurang lagi 2 jam, Wira dan sahabatnya akan berkumpul di studio. Wira menekup mukannya dengan kedua-dua belah tapak tangannya. Tak lama kemudian dia melurutkannya ke bawah. Demamnya sudah kebah 2 hari lepas namun dia masih bercuti. Sengaja dia mengambil cuti selama 3 hari. Tangannya mencapai telefon bimbit Sony Ericsonnya dan jari jemarinya laju menaip sms pada Joe.

----------------------------------------------------
Bro, jom lepak awal sikit kat studio.
Gua rasa nak sembang-sembang dengan
lu kejap la. Jiwa kacau...
----------------------------------------------------
Message sent.....

Telefon bimbit di letakkan kembali ke atas meja. Wira mengetuk-ngetuk gitar biru hitam kesayangannya. Fikirannya jauh melayang teringatkan insiden tengah hari tadi.

"RM 50. Kereta Satria merah sana." Wira menundingkan ibu jari pada keretanya selepas selesai membayar duit untuk mengisi minyak. Tanpa mengambil resit Wira melangkah ke arah keretanya. Sebuah kereta Honda Accord hitam berlalu di hadapannya. Wira yang sempat gadis yang duduk bersebelahan pemandu di dalam kereta tersebut, menoleh lagi sekali.
'Elina!' Detik hatinya. Di amati lagi sekali. Memang sah. Timbul kegusaran di hatinya. Teringat kata-kata Joe.
"Gua takde niat nak memfitnah tapi gua rasa awek lu tu main kayu tiga la. Gua rasa die curang dengan lu sebab gua tengok die dengan mamat tu bukan main mesra lagi. Kalau abang, gua rasa takde la sampai berpeluk-pelukan, jalan berpegangan tangan kan? Kalau cousin, takdelah sampai bercium pipi kan? Gua minta maaf sangat-sangat Wira. Gua mula-mula tak nak cerita kat lu tapi, gua dah nampak 3 kali. Die pulak tak perasan gua nampak die dengan mamat yang bawa Accord tu."
'Honda Accord!' hati Wira berdetik keras. Dia meninjau-ninjau mencari kelibat Honda Accord tersebut namun kereta itu telah jauh meninggalkannya.
'Gua kena settle hari ni jugak!' Wira cepat-cepat mengisi minyaj keretanya dan sambil memandu, dia mendail nombor Elina, namun tidak di jawab. Hati Wira yang selama ini tenang bergelodak panas.

*********************************************************************************
"Lu ok ke Wira?" Joe agak risau melihat Wira yang asyik mendiamkan diri dan lebih banyak tersenyum dari tadi. Wira tersenyum lagi.
"Wei... Lu jangan la bagi gua risau. Gua taknak la esok masuk paper lu masuk hospital sakit jiwa" Joe sempat berseloroh dengan Wira. Namun. sungguh dia risau dengan keadaan Wira yang sekejap-sekejap tersenyum, namun raut wajahnya hambar.
"Gua rasa gua tak ok. Memang betul ape yang lu cakap hari tu. Elina curang dengan gua." mendatar suara Wira. Joe tersentak.
"Mane lu tahu benda yang gua cakap tu betul?" Wira menarik nafas panjang sebelum menceritakan hal yang terjadi tengah hari tadi.
"Tadi masa gua nak isi minyak, gua perasan satu Accord lalu depan gua. Awek dalam kete tu nampak cun, so gua ushar la. Sekali gua tengok, awek gua sendiri. Terlentok bukan main tidur kat bahu mamat yang drive Accord tu. Gua nak panggil awek gua, tapi Accord tu blah keluar dari stesen minyak tu. Lepas gua isi minyak, gua call Elina, tapi dia tak pick up. Hati gua panas jugak. Die cakap kat gua die MC tapi bukan main 'sihat wal'afiat' keluar dengan jantan lain." Wira terdiam. Joe turut terdiam. Dibiarkan sahaja Wira melayan emosinya.
"Gua try call die banyak kali tapi die tak nak angkat jugak. Gua sms die je lah lepas tu, gua just cakap kat die, gua dah tau die dengan mamat tu dah lama, cuma tak nampak depan mata je. So now gua dah nampak depan mata gua sendiri, gua minta settle hari ni jugak" riak wajah Wira makin serius. Joe menepuk lembut bahunya.
"Then die reply tak sms lu?" soal Joe setelah lama mendiamkan diri mendengar luahan hati Wira.
"Die minta gua tunggu kat rumah gua, die datang cari gua. Gua rasa macam dayus tadi lu tau tak? Selama ni gua sayang gile-gile dekat die, gua ikut je kemahuan die. Gua cakap gua nak settle time tu jugak. At last die jumpa gua dekat Pelita Bangsar bawa mamat tu" Joe menggeleng-gelengkan kepalanya. Wira menggetap geram giginya.
"Lepas tu gua slow talk la dengan die. Gua tanya die baik-baik, ape masalah hubungan gua dengan die sekarang. Die pun terus-terang cakap dekat gua, die dah 3 bulan bersama dengan mamat tu. Gua tanyalah apa kurangnya gua. Apa yang tak kena dengan gua. Alasan die, die rasa gua dengan die tak sehaluan, Tak serasi, tak sesuai. Life gua dengan die tak sama. Gua tak faham lah. Kalau betul-betul tak serasi, tak sesuai, dia patutnya cakap kat gua awal-awal lagi. Ni dah nak dekat setahun couple, bagi gua sayang die gile-gile, die buat gini kat gua pulak" Wira menjadi semakin geram. Joe merasa simpati dengan nasib Wira.
"So sekarang apa status hubungan lu dengan die?"
"Status? Heheh" Joe makin risau dengan keadaan Wira.
"Gua sayang die, tapi gua rasa kalau gua nak paksa die bersama dengan gua pun, no point. Die sendiri cakap die tak sesuai dengan gua. Lagipun dah memang sah-sah die curang dengan gua. Gua tanya die, samada die nak teruskan hubungan dengan gua or 'jantan' tu.... Dia pilih 'jantan' tu. So gua nak cakap ape kan?" Wira mengangkat sebelah keningnya. Matanya mula berkaca. Joe memerhatikannya.
'Jiwa jugak kawan aku sorang ni. Tapi selamat kali ni die pandai cari aku. Buat cerita pada kucing sekor die tu mau sakit jiwa die' bisik hati kecil Joe. Sempat lagi terfikir kan si 'Manja'.
"Gua tau lelaki menangis tak 'macho', gua pun pernah kutuk lelaki yang menangis sebab perempuan. Tapi sekarang macam terkena batang hidung gua sendiri. Joe, gua rasa nak menangis la" Joe hampir tergelak sebenarnya namun, di tahan tawanya. Sekarang bukan masa yang sesuai untuk dia ketawakan Wira. Wujud simpati di hatinya. Baru nak merasa nikmat bercinta, terputus di tengah jalan.
"Awalnya korang sampai!" suara Ary tiba-tiba kedengaran. Mematikan niat Wira yang mahu menghamburkan air matanya. Di sapu airmata yang hampir menitis keluar sebelum berpaling kepada Ary. Ary perasan akan wajah hambar Wira namun, tidak di soal apa-apa. Dia lebih gemar jika Wira menceritakan dahulu daripada dia bertanya.
"Nak jamming lagu ape hari ni?" soal Ary apabila sapaan nya tadi tidak berjawab.
"Bon Jovi! You Give Love A Bad Name!" Wira cepat-cepat menjawab.


An angels smile is what you sell
You promise me heaven, then put me through hell
Chains of love got a hold on me
When passions a prison, you cant break free

Youre a loaded gun
Theres nowhere to run
No one can save me
The damage is done

Shot through the heart
And youre to blame
You give love a bad name
I play my part and you play your game
You give love a bad name
You give love a bad name

Paint your smile on your lips
Blood red nails on your fingertips
A school boys dream, you act so shy
Your very first kiss was your first kiss goodbye

Youre a loaded gun
Theres nowhere to run
No one can save me
The damage is done

*************************************************************************

Itulah kisah cinta gua. Walaupun jiwa gua nampak 'keras', gua manusia biasa jugak. Sedih, kecewa kalau putus cinta. Tapi yang gua pasti, gua tak serik nak bercinta cuma buat masa ni biarlah hidup i dulu sampai sekarang = 'Manja' ....

3 comments:

eddie dewanaga said...

satu penceritaan yg menarik, teringat memori silam...

♥ Juliana Violet ♥ said...

Thanks Eddie...
Vee nak siapkan satu lagi cerpen nanti...
=)

Dearie Pearls said...

Sweety Vee..
Cerpen Rindu Itu Ada..?

Sob..
Sob..