Tuesday, January 5, 2010

Motivasi Diri

Kita memerlukan sesuatu yang boleh menjadi daya pendorong atau motivasi untuk melakukan sesuatu pekerjaan.

Kalau pelajar yang ingin berjaya tentu memerlukan motivasi diri untuk mencapai kejayaan.

Bagi seorang pekerja pula, tentu memerlukan motivasi untuk melakukan pekerjaan dengan baik...tambahan pula perlu melakukan kerja yang sama setiap hari. Tentu bosan akan muncul jua di dalam hati.

Di bawah ni ada beberapa tips yang boleh kita praktikkan untuk motivasi diri..

1. Rancangkan dahulu apa yang perlu dibuat dan tetapkan matlamat.


2. Senyumlah selalu..senyuman boleh menenangkan jiwa dan juga sebagai sedekah.


3.Dapatkan rehat dan tidur yang berkualiti.


4. Jangan membahayakan diri sendiri atau menzalimi diri.


5. Binalah persahabatan yang erat dan saling menyayangi.


6. Sesekali hiburkanlah hati sendiri dengan melakukan apa yang diminati.


7. Tonjolkan penampilan diri yang menarik dan kemas. Sesekali bergaya, apa salahnya.


8. Kawal berat badan anda dan jangan terlebih makan..takut jadi obes pula.


9. Amalkan gaya hidup sihat. Jangan menghisap rokok..bahaya untuk kesihatan.


10. Lakukan pemeriksaan kesihatan menyeluruh bagi mengetahui tahap kesihatan diri.


11. Tenangkan fikiran dan relaks sekejap.


12. Mandi setiap hari... jangan malas mandi tau!


13. Jadilah diri sendiri (bukan orang lain) dan berbanggalah dengan kemampuan diri.


14. Jangan menunjuk-nunjuk atau alim-alim kucing.


15. Lakukan kerja seikhlas hati.


16. Yang paling penting, sentiasalah berdoa kepada Allah.


Regards,

10 comments:

~0~ said...

sungguh bermotivasi ku rasa...thanks vee

LotsOfLove-Pearls said...

Dear Vee..
Like this..

Baik utk azam baru..
Hehehe..

besi said...

vee...isi2 penting yg vee tulis nampak macam mudah je....tapi susah juga nak wat tue...
tapi mmg menarik info ini

Frodo Baggins said...

kesimpulannya ... aku suka kucen!

Vee Violet said...

~0~,
sharing is caring... =) tahun 2010 dah bermula, so semua kena hidup dgn lebih bermotivasi dan bersemangat... =)

LOL,
Welcome back!!! ^^
Yes, semua kena bermotivasi termasuklah Vee ... =)

Besi,
thank u... besi kena hidup dengan lebih bermotivasi 2010 ni tau! ^^

Vee Violet said...

Frodo,
disimpul-simpulkan... kucen memang chomel!!! ;)

Cik Cookie said...

no 3 dan no 9 tuh mmg kn ngn Cik Cookie tapi xdelaa obes.
cuma montel skit je.ngeee

♥akukahmilikmu®♥ said...

hi vee..hurm..nie petua yg teramat bgus..suke sgt..

starlover said...

sungguh comel.hahaha xD

kucing Vee ke sume ni?=p

Vee Violet said...

Cik Cookie chubby sikit dan comel... ^^

♥akukahmilikmu®♥,
Bagus kan? Sebab tu Vee nak share dgn semua... =) *wink*

Starlover,
Alamak! Kalau semua kucing Vee, Vee kena buka muzium kucing dah nie. hihihi