Tuesday, November 30, 2010

Vee suka ber'madu' setiap malam ~♥

Hola hola! Vee suka ber'madu' setiap malam. Anda sukakah? Hihihi...

Tangah hari tadi, Vee lunch dengan officemate Vee. Kitorang jarang lunch sama-sama. And jarang sekali masing2 terasa nak mamam dekat tempat yang sama. Macam Vee, lately Vee nak mula amalkan mamam sayur, buah and kurangkan makanan2 yang berminyak/berlemak sebab Vee ada masalah alergik makanan & masalah kulit muka. So Vee terpaksa jaga & kawal permakanan Vee.

Berbalik kepada lunch tadi, Vee 'tapau' salad brokoli and mamam dekat foodcourt while officemate Vee beli koey teow goreng.

She : Your pimple look less than before. (Vee senyum) What did you do to your face?

Vee : Honey & cinnamon. And maybe after I change my diet. This one. (sambil tunjuk brokoli. Officemate Vee angguk). You know I have food allergic right? So I change my diet routine. I started eating more fruits, vegetables and avoid foods that are less oily and fatty foods. Every night, I applied honey on my face and let it dry. After wash my face, I will apply cinnamon powder.

Okay, motif Vee selitkan conversation tu, sebab Vee nak share something with you my darlings khasiat2 madu, kulit kayu manis & brokoli. Which is benda yang Vee sendiri gunakan/amalkan.
_____________________________________________________

~> Vee ada allergic pada ayam, seafood, belacan. Kalau Vee mamam benda yang 'panas' macam chocolate/daging terlalu banyak, Vee akan naik jerawat. Kalau Vee mamam makanan berlemak/berminyak boleh cepat naik jerawat.

~> So far Vee dah try banyak moisturizer, and everytime akan naik pimple jugak.

~> Vee baru try pemakaian madu/kulit kayu manis & makan brokoli beberapa hari.

~> Kulit wajah Vee tanpa make up teruk, sebab nampak kusam & banyak parut jerawat.

_____________________________________________________

Basically, madu memang bagus untuk kecantikan. You guys boleh refer dekat bawah untuk beberapa khasiat madu untuk kecantikan. Vee sapukan madu dekat muka Vee sebagai pengganti moisturizer (Vee ada highlight kenapa Vee tak pakai moisturuzer). Plus, kalau Vee sapu kulit kayu manis dekat muka, kulit muka akan jadi lebih kering. Madu tu. Vee akan pakai sampai kering. Selalunya Vee akan pakai waktu malam. Sebab malam ajelah yang Vee free pun. Most of the time, Vee ambil masa lebih dari sejam sebelum cuci muka Vee. Then Vee sapukan serbuk kulit kayu manis.
Kulit kayu manis tu pulak, Vee campurkan dengan bedak sejuk. Sebabnya, kalau sapu kulit kayu manis ni, akan menyebabkan 'pengaliran air mata'. Hihihi… Memang rasa pedih. Macam sapu cili dekat muka. * cubalah kalau tak percaya. =D * … Kulit kayu manis ni bagus untuk hilangkan jerawat dan kurangkan parut dekat muka. :)
Nak lebih cantik? Jom baca info dekat bawah… :)


♥♥♥ MADU

♥ Melembutkan bibir ~> Sebelum waktu tidur, oleskan sedikit madu pada permukaan bibir anda. (Belum pernah cuba. Vee lebih gemar pakai lip balm)

♥ Menghaluskan kulit muka ~> Meminum 1 sudu makan madu asli setiap hari dapat membantu anda melalui proses pembentukan sel-sel kulit baru dari dalam tubuh anda. Kalau tak suka dengan rasa manis madu tu, you all boleh campur dengan segelas air suam. :)
(Sebelum ni Vee suka minum madu dicampur dengan perahan lime setiap pagi)

♥ Mencantikkan Wajah ~> Campurkan putih telur dengan madu dalam satu bekas mangkuk yang bersaiz sederhana kecil. Lepas tu sapukan pada wajah anda yang ayu itu. Lepas kering, cuci sampai bersih. (hmmm…selalunya Vee sapu madu aje dekat muka. Malam ni Vee nak cuba campur dengan telur pulak)

♥ Melembabkan kulit ~> Info dari Google : Cleopatra juga pernah mandi madu dan susu kerana ia bertujuan untuk melembabkan dan menghaluskan kulitnya agar lebih lembut dari orang-oarang disekelilingnya.

Cara membuat ramuan mandian sendiri ;

~> Campurkan 1 1/4 cawan susu penuh krim, 1/2 cawan madu asli dan beberapa titis minyak pati mawar sebagai pewangi dalam mandian anda.
~> Campurkan rata baha-bahan tersebut. Kemudian masukkan campuran tersebut ke dalam besen mandian anda dalam suhu air yang sedikit hangat.
~> Setelah itu anda berendamlah sekurang-kurangnya 15 ke 20 minit.

♥♥♥ KULIT KAYU MANIS


♥ Pada yang tak pernah dengar pasal kulit kayu manis ni boleh hilangkan/kurangkan jerawat dan parut jerawat, ada 2 cara untuk dapatkan serbuk kulit kayu manis
ni ;
1) Celupkan kulit kayu manis dengan sedikit air dan asah menggunakan anak lesung batu
2) Tumbuk sampai jadi serbuk
Kalau nak cara lebih mudah, beli je serbuk kulit kayu manis yg ada kat pasar tu, pastu campur dengan sedikit madu.

♥ Info tambahan dari Vee ~> Vee pakai kulit kayu manis sebelum tidur and cuci keesokan paginya.
Brokoli

♥♥♥ BROKOLI *nama saintifik, Brassica oleracea italica*. Berasal dari keluarga kobis Brassica. Khasiat brokoli :

♥ Dapat menjauhkan penyakit barah ~> Kaya dengan bahan-bahan fotokimia berfungsi melindungi tubuh badan daripada penyakit barah, gangguan kardiovaskular, dan masalah kedutan.
Amalan memakan satu setengah cawan sayur brokoli pada setiap hari berkesan untuk menghindarkan penyakit barah di kawasan paru-paru, usus besar, perut, mulut, farinks dan prostat.

♥ Kaya dengan Vitamin C dan Kalsium ~> Kandungan kalsium dalam brokoli juga lebih banyak jika dibandingkan dengan segelas susu, dan brokoli juga diketahui mengandung lebih banyak serat daripada sepotong roti gandum!

♥ Meningkatkan daya kerja otak ~> Peneliti dari Royal Pharmaceutical Society membuktikan bahawa brokoli mengandungi senyawa yang sama dengan ubat-ubatan penyakit Alzheimer. Alzheimer adalah bentuk dementia (berkurangnya ingatan) yang paling umum dijumpai di kalangan orang tua yang disebabkan oleh enzim acetylcholinesterase. Brokoli dianggap memiliki sifat anti-acetylcholinesterase paling kuat.

♥ Info tambahan dari Vee ~> Brokoli mengenyangkan. :)
... Terasa mau mamam Brokoli Goreng Tepung... nyam nyam... =D





P/S : Kadang-kadang, cantik secara tradisional lebih baik daripada banyak menggunakan produk yang ada banyak 'chemical' ataupun suntikan yang tak sepatutnya. :)

***Dalam 'persediaan' ke Final WBA 2010***

With Love,

10 comments:

besi said...

madu mmg banyak khasiat...
jgn risau vee..cantik without make up....betul

♥ Juliana Violet ♥ said...

Besi,
♥ Yup, madu banyak khasiatnya... :)

eqbalzack said...

byk tips ni vee..hehe

hans said...

ambil madu tu dan sapu dekat muka yer?
I'll try this

P/S : Kelab Bola Sepak Kalah 55 - 0.....Ini Main Bola Ker Apa? Hahahaha

♥ Juliana Violet ♥ said...

Abang eQ,
♥ Cubalah... :)

Hans,
♥ Yup, sapu dekat muka... :)

said...

vee...mcm best jer petua2 nih

hehehehhe

EmanTheHalia said...

pasal letak kat bibir tu. org cakap plus leh tambah pink. maybe sebab bangun2 semut kerumun kot?

EmanTheHalia said...

pasal letak kat bibir tu. org cakap plus leh tambah pink. maybe sebab bangun2 semut kerumun kot?

♥ Juliana Violet ♥ said...

Yanie,
♥ Sangat best dear... Nanti cuba tau.
Bagi bertambah gebu muka Yanie tue... :)

Aiman,
♥ Hee hee... logik tue... :)
Vee pun pernah dengar jugak. Tapi Vee try tak ade beza pun... ;(

Anonymous said...

camne ntah bole end up kat sini.. good tips anyway :)