Monday, April 16, 2012

Mencari kesempurnaan dalam kesederhanaan.

Life is short, make it precious. Familiar with this quote? You gotta admit that most of us, kadang-kadang selalu update status FB/BBM/WhatsApp or Twitter with that kinda quote. Samada yang kita ‘copy & paste’ dari mana-mana sumber - dari website, dari status orang lain etc. But sejauh mana yang betul-betul praktikkan apa yang kita update pada status kita tu? Kadang-kadang Vee terfikir, kalau kita buat survey or kajian, kebanyakan dari kita sering update status yang berkaitan dengan cinta dan emosi. Vee sendiri tak lari dari buat benda yang sama.

Hari ni, update rasa happy, esok update rasa rindu, lusa update rasa kecewa. Dan mungkin sejam dua lepas tu, rasa happy balik. Tanpa sedar – orang yang membaca status kita dapat faham apa yang sedang kita lalui dengan pasangan kita. Anyway, lama tak menulis rasanya. Busy dengan kerja lewat kebelakangan ni, rasanya dah lama Vee kurang luangkan masa untuk diri sendiri. Hari ni, Vee luangkan masa untuk diri Vee, tempah ‘pendant’ – window shopping dekat Sg Wang Plaza (well, situ je yang mampu Vee shopping pun – lol) & lepak sambil relax dekat Old Town White Coffee sambil mata meliar tengok gelagat manusia dan mata terpandang satu dress dekat Cotton On. Right in front of me. OMG! That dress really tempting me! Vee beristighfar sekejap sambil menahan nafsu membeli. Perlahan Vee lepaskan nafas Vee, sambung minum teh susu panas. (Okay, we’ll see whether that dress gonna be mine or not, soon. Nice dress anyway. With asymmetrical cutting, chiffon. Awww – simple, sexy and classy dress!).

Well, the reason why Vee tak beli dress tu even though I really fall in love with it, sebab Vee baru je beli 2 dress. Satu mustard yellow and lagi satu green forrest. Nak beli warna hitam – but I have lots of black dress inside my closet! Dan banyak jugak baju yang Vee beli, tersimpan je dalam almari baju Vee, tak terpakai. Sebabnya, terlalu ikutkan nafsu membeli. So now, Ive learnt untuk kawal nafsu membeli tu sebab mula belajar bezakan keperluan dan kehendak diri Vee.

Okay, mula-mula bercakap pasal status kat FB/BBM or Twitter. Lepas tu, bercakap pasal nafsu membeli. Mesti korang wondering apa kaitannya. Adakah sekarang musim mengawan? Atau musim durian? Tak tak. Bukan musim mengawan atau musim durian.
Back to status update thingy. Macam Vee cakap tadi – most of us suka update tentang rasa cinta dan emosi dalam hubungan cinta. Hari ni, update rasa happy, esok update rasa rindu, lusa update rasa kecewa. Dan mungkin sejam dua lepas tu, rasa happy balik. Sebenarnya sedar atau tak, kita semua lalui fasa cinta yang sama. Awal hubungan, semuanya manis bagai gula ditabur dalam madu. So, status semuanya nak ‘suweettt’ aje. Lama-lama mulalah, status yang penuh dengan emosi, rasa kecewa pulak. Normal kan?

Ada sebabnya kenapa jadi macam tu. Vee bukanlah pakar dalam hubungan cinta, but Vee dah lalui beberapa hubungan cinta yang serius tapi, Qada dan Qadar dah tetapkan hubungan tu tak kekal. Sebagaimana sesetengah dari kita di luar sana, Vee tak lari dari rasa phobia untuk bercinta lagi tapi Vee cuba lari dari perasaan tu. Dan lagi sekali, Vee jatuh cinta lagi sekali. Yes, pada saat Vee menulis blog ni, Vee sedang dilamun cinta. Jatuh cinta lagi sekali setelah kecewa bercinta beberapa kali, buat Vee terfikir tentang keperluan dan kehendak diri Vee, dan kita semua. Tanpa kita sedar, kadang-kadang kita terlalu tamak dan seringkali terlupa bersyukur dengan apa yang Tuhan berikan kepada kita. Kita sering meminta. Tatkala permintaan ditunaikan, kita akan rasa bersyukur. Rasa gembira kadang-kadang mencecah ke tahap klimaks. Namun, tanpa disedari - perasaan dan keinginan untuk meminta permintaan yang lain mula melonjak naik. Contoh terdekat, dari segi hubungan cinta dan kasih sayang sesama antara pasangan kekasih.

“Called me old fashioned, but I actually take relationships seriously.”


‘Seseorang’ yang buat Vee dilamun cinta sekarang – ‘seseorang’ yang istimewa. Tolak ketepi soal paras rupa, darjat dan umur – Vee jatuh hati atas dasar hati dan pembawakan dirinya. Seorang yang sederhana dari semua segi – dan tanpa terlalu mencuba, dia buat Vee percayakan dia (Vee agak prejudis dengan lelaki secara jujurnya). ‘Si dia’ seorang yang tahu akan matlamat hidupnya sendiri. Apa yang dia mahukan dan perlukan. Sentiasa jujur dan telus bila berbicara. Tidak sempurna, tapi sentiasa bersederhana dan kesederhanaan itu yang membuatkan kita tampak hampir sempurna di mata Vee.


Awal berkenalan, ‘ana rasa dunia ini, ana yang punya!’. Dan hari-hari yang Vee luangkan dengan dia, manis bak lollipop disapu madu! Tapi – bila dah terbiasa macam tu, bila jarang bertemu dan berhubung, lollipop tu terasa macam disapu serbuk kopi. Pahit rasanya. Rasa bersyukur kemudiannya bertukar jadi rasa tamak. Kalau boleh, Vee nak dia ada dengan Vee selalu. Kalau boleh, Vee nak dia ada untuk Vee selalu.
Tak guna rasanya dah lalui macam-macam pengalaman tapi Vee berfikir macam kanak-kanak sekolah rendah yang tak pernah menyayangi seseorang. Vee berfikir, mana rasa syukur Vee pada awal perkenalan Vee dengan ‘si dia’. Apa yang membuatkan Vee jatuh hati pada ‘si dia’. Yes, Vee jatuh hati pada ‘si dia’ sebab ‘si dia’ memenuhi ‘keperluan diri’ Vee. ‘Si dia’ buat hidup Vee terisi setelah lama tak terisi. Sedar tentang tu, Vee cuba ‘natural’kan kembali rasa tamak tu, diganti dengan rasa syukur dan cuba untuk memahami.



Kita semua, cuma manusia biasa. Tak ada yang sempurna. Kadang-kadang bila terlalu tamak dan meminta, benda tu boleh bertukar menjadi sikap mementingkan diri, tak memahami, cepat marah dan macam-macam sifat negatif yang lain. Bila wujud semua sifat negatif tu, mulalah wujud pelbagai masalah lain dalam sesebuah hubungan tanpa kita sedar. Lepas tu, mulalah status update dekat FB/BBM/Twitter yang sweet sebelum-sebelum bertukar jadi status yang penuh emosi, rasa sedih atau kecewa. Mulalah perbagai andaian bermain di fikiran, ‘Kalaulah aku tahu dari awal si dia macam ni, aku takkan buang masa dengan dia’. ‘Tak sangka si dia macam ni sebenarnya.’ Kadang-kadang mulalah pertengkaran mula wujud, ‘awak ni taknak faham langsung!’. ‘Boleh tak jangan asyik nak berkepit dengan saya? Saya ada kawan-kawan saya jugak! Takkan nak asyik dengan awak aje!’. Sedih kan bila jadi macam tu? Hubungan yang pada awalnya macam kabus dekat Genting Highlands, nyaman dan tenang, berubah jadi macam asap rumah terbakar, panas dan membawa kepada kemusnahan.

Life is short, make it precious. Inilah yang cuba Vee sampai dari awal tadi. Bila kita besederhana dan tak lupa bersyukur dari banyak benda yang Tuhan kurniakan, Insya-Allah hidup kita akan lebih gembira. Dan kadang-kadang jangan terlalu tamak dan expect untuk orang lain yang berikan kita kebahagian atau berusaha untuk gembirakan kita kalau kita tak buat benda yang sama juga. Tanpa sedar,sifat pentingkan diri sendirilah permulaan kepada banyak pemusnah kebahagiaan.
Vee selesa bersederhana dari semua segi. Dan Vee yakin, kita masing-masing punya cara hidup yang berbeza. Masing-masing puya pendirian, pegangan dan kepercayaan masing-masing. Dari segi hubungan, Vee lebih percaya kepada rasa syukur berbanding rasa tamak. Vee lebih percaya kepada toleransi berbanding pentingkan diri sendiri. Vee lebih percaya kepada rasa percaya berbanding rasa cemburu. Vee lebih percayakan kesetiaan berbanding mengkhianati. Vee lebih percayakan kejujuran berbanding pembohongan untuk menjaga hati. Dan Vee sentiasa percayakan cinta sejati berbanding cinta yang berlandaskan hawa nafsu.

Dan dalam menyintai, kita tak boleh terlalu memaksa. Baik memaksa hati sendiri menyayangi atau memaksa orang kita cintai, sayangkan kita sebanyak kita sayangkannya. Vee akui, Vee sedang dilamun cinta – tapi tak semestinya ‘si dia’ jodoh Vee. Allah s.w.t sentiasa berikan yang terbaik untuk kita antara kita sedar ataupun tak. Kadang-kadang kita rasa, kita dah bertemu dengan seseorang yang menepati citarasa kita, menepati apa yang kita mahukan tapi mungkin itu bukan apa yang kita perlukan. Allah s.w.t Maha Mengetahui. Dia lebih tahu apa yang kita perlukan berbanding apa yang kita mahukan. Sentiasalah bersyukur, Insya-Allah kita akan dapat yang terbaik.



Vee sentiasa percaya cinta sejati tu wujud. Dan Vee percaya kesempurnaan cinta sejati itu wujud dalam kesederhanaan.

***Senyum***

With Love,
Juliana Violet

1 comment:

Anonymous said...

Congrats! Happy for you! :)