Thursday, April 19, 2012

Saturday, I'm in LOVE!

Mata itu. Sesuatu. Namun tak gemar ditenung semua gadis. Hanya gadis yang bertuah, yang mampu menakhluki hatinya saja yang mampu menatap lama anak matanya sekaligus bertentangan mata dengannya.
Saat jemarinya lembut memetik gitar dan bernyanyi perlahan, gadis di hadapannya menatap lama matanya yang berbulu mata cantik.

“Jangan tengok I macam tu.”

“Kenapa?” soal si gadis.

“I don’t know what is your expectation from me.”


Si gadis kini mengerti, perasaan suka di antara mereka hanya dari sebelah pihak sahaja.

24 bulan perkenalan, sebulan perasaan suka dan sayang mulai terbit namun hanya 3 saat diperlukan untuk membuatkan hati si gadis menangis.
Si gadis terfikir, kedua mereka bagaikan serasi bersama. Si tampan mendendangkan lagu yang dipinta si gadis. Merdu dia nyanyikan lagu-lagu tersebut diiringi petikan gitar, diselangi dengan jenaka selambanya. Membuatkan hati si gadis ceria, tenang dan tertawan. Bosan bermain gitar sendiri, si gadis di ajarnya memetik gitar dengan penuh sabar. Sifat kurang yakin diri si gadis membuatkan dia cepat meletakkan gitar tersebut di sisinya dan mula berbual dengan si tampan.

Masing-masing berbual tentang pelbagai cerita. Dari kisah cinta, kerjaya, perancangan masa depan masing-masing, tentang haiwan peliharaan masing-masing sehinggalah kenangan manis di waktu kecil bersama nenek masing-masing. Bibir masing-masing menguntum senyum tatkala bercerita dan mendengar cerita.

Itulah cinta. Sesuatu yang sukar diduga dan dijangka siapa yang bakal menakhluki hati siapa. Rasa bahagia dan tampak bahagia bersama tidak bermakna kedua makhluk berlainan jenis itu bakal jatuh cinta sesama sendiri. Punya wajah yang tampan atau cantik serta susuk badan ala-ala Chris Evan atau susuk badan yang ‘hot’ ala-ala Scarlett Johannson juga tak bermakna mampu menawan semua hati untuk jatuh hati padanya.

Sesiapapun di antara kita takkan pernah tahu atau jangka siapa bakal yang mampu menawan hati kita, that’s love. "The trouble with love is it doesn't care how fast you fall - and you can't refuse the call." Yang tinggal persoalannya selepas itu, adakah dua hati yang akan berdegup laju berharap masing-masing dicintai ataupun, hanya satu hati yang berdegup laju berharap diri dicintai.


Satu hari nanti, cinta itu akan hadir. Secara tepatnya, cinta yang ‘bernyawa’ dari dua pihak akan muncul dan bersatu. Saat itu, dunia yang bagaikan siaran TV zaman P Ramlee, hitam putih warnanya akan bertukar menjadi siaran TV abad ke 21, penuh warna dan tanpa sedar menutup semua luka-luka kecewa sebelumnya.

"Happiness is not something you postpone for the future; it is something you design for the present."

With Love,
Juliana Violet

No comments: