Sunday, March 6, 2011

Origami Hati 2



Kate : Cantik kan sunset tu Syah?

Kasyah : Cantik. Cantik sangat. Secantik senyuman sayang.

Senyum.

Kate : Akhirnya dapat juga kita tengok sunset sama-sama kan?

Kasyah senyum sambil merengkul jari jemari Kate.

Kate : Kate nak Syah janji sesuatu pada Kate boleh?

Kasyah : Janji apa sayang?

Kasyah senyum lagi. Semanis madu.

Kate : Setiap 6 haribulan, kita tengok sunset sama-sama boleh?

Kasyah : Boleh. Mestilah boleh.

Kasyah senyum sambil membelai-belai rambut lurus panjang Kate yang disapu angin senja.

Kate : Janji?

Kasyah angguk lembut.

Kate : Syah janji jangan tinggalkan Kate juga ye?

Kasyah : Apa yang sayang merepek ni? Kenapa Syah nak tinggalkan Kate pula ni?

Kasyah mengerut dahinya.

Kate : Kate takut kalau kehilangan Syah. Kate tak boleh hidup tanpa Syah.

Kasyah : Sayang... sayang...

Kasyah senyum.

Kate : Janjilah Syah.

Airmata Kate mula berkaca. Kasyah mula berasa panik.

Kasyah : Hei, sayang... Kenapa ni sayang? Okay okay. Kasyah janji Syah takkan tinggalkan Kate. Okay? Melainkan ajal datang menjemput Syah dengan lebih awal.

Kate : Syah kena janji jugak Syah kena panjang umur.

Kasyah : Sayang, mana boleh cakap macam tu. Kita tak boleh menolak ketentuan takdir. Ajal maut di tangan Tuhan. Kita kena redha dengan segala ketentuan Tuhan. Tapi, kalau Syah umur panjang, Syah janji Syah takkan tinggalkan sayang. Takkan. Sayang pelengkap hidup Syah.

Kate : Thanks Syah. Thank you so much.

Kate senyum. Namun air mata mengalir dari matanya.

Aqram : Kate... Dah Maghrib ni. Jom balik Kate.

Kate menoleh ke arah Aqram yang berdiri di belakangnya. Dia kemudiannya menoleh ke arah Kasyah.

Kate : Syah, jom balik Syah.

Aqram menahan sebak di dada.

Kate : Taknak balik lagi? Tak baiklah duduk dekat sini Maghrib-maghrib ni sayang.

Mata Aqram redup memandang Kate.

Kate : Aqram, jomlah kita gerak dulu. Syah cakap dia menyusul kejap lagi.

Aqram : Kate...

Kate : Jangan macam ni Kate...

Suara Qaram bergetar.

Kate : Kenapa Aqram? Kau nak cakap yang Kasyah tak ade kat sini sebenarnya? Kau nak cakap aku gila?

Aqram terdiam.

Kate : Takkan kau tak nampak tu, Kasyah tengah duduk dekat situ. Tengah senyum dekat kau.

Aqram : Ye, aku nampak. Jom balik dulu Kate.

Aqram sedar, emosi Kate sedang terganggu. Malas dia mahu panjangkan cerita. Namun pada waktu yang sama, hatinya merintih sedih. Kate menjadi separuh gila semenjak kehilangan Kasyah 6 Mac lalu.
Dan setiap hari ke-enam pada setiap bulan, Kate pasti akan ke pantai untuk melihat matahari terbenam. Kate berkelakuan sedemikian kerana tidak dapat menerima kehilangan arwah Kasyah yang meninggal dunia akibat kanser otak dan impiannya untuk melihat matahari terbenam bersama Kasyah tidak kesampaian.

Kate : Kasyah, Kate balik dengan Aqram dulu ye? Nanti Syah balik tau. Tak baik duduk macam ni waktu Maghrib macam ni. Bye sayang.

Kate senyum riang. Aqram mengetap bibir menahan sebak di dada.

*** Origami Hati 1

~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~♥~

Ku teringat hati,
Yang bertabur mimpi,
Kemana kau pergi cinta
Perjalanan sunyi,
Yang kau tempuh sendiri,
Kuatkanlah hati cinta

Ingatkan engkau kepada,
Embun pagi bersahaja,
Yang menemani mu,
Sebelum cahaya
Ingatkan engkau kepada,
Angin yang berhembus mesra,
Yang kan membelai mu cinta

Kekuatan hati,
Yang berpegang janji,
Genggamlah tangan ku cinta
Ku tak akan pergi,
Meninggalkan mu sendiri,
Temani hati mu cinta

Kan membelai mu cinta...

***Sebelum Cahaya - letto

P/S : Music is moonlight in the gloomy night of life.

8 comments:

HEROICzero said...

*sigh*

sahromnasrudin said...

so sweet lah penulisan awak..saya dapat lihat kejujuran hati awak hasil dari entri awak...suatu luahan yang ikhlas dan penuh dengan impresi....

echah mashuri said...

syah .nak laki macam syah satu.plz!;p

speckurosaklagi said...

hanya senyuman saja dpt menemani..

skandaLdariLangit said...

terlalu sedih. kalau terjadi.......

Asrul "iLham" Sany said...

mau tgk sunset with someone gak...

;D

Dark Half said...

kenapa kanser otakkkk? kenapa? haha..
agak klise seperti drama melayu, yet still a nice writing (:

eiffel said...

wpown baru baca yg ini...but..nice~