Wednesday, October 20, 2010

Liubliu ... *apa yang kau merepek ni JV???"

Assalamu'alaikum & Happy Wednesday...

Dah lama rasanya Vee tak 'membebel' dekat blog nie. Thanks for those yang still follow blog Vee even Vee banyak menyepi and dah lama tak menulis.
Lately, so many bad things had happened to me and I can see that it happen to some of my friends, officemate, family and people around me. Tragedi October huh?
But benda tu normallah. Dugaan, masalah, cabaran… perlu dalam hidup setiap orang. Kesemua tu adalah frasa kehidupan yang normal dan akan dilalui setiap manusia dan pada waktu itulah manusia manfaatkan untuk membuat pertimbangan sama ada terus menghadapinya dengan cekal, berikhtiar dan berusaha menyelesaikan segala kekusutan ataupun menyalahkan takdir semata-mata. Bagi Vee perkara yang paling penting pada waktu dugaan datang kepada kita ; keimanan and stay motivated.

Daripada Suhibul Raumi berkata, sabda Rasulullah SAW,
“Betapa ajaibnya orang yang beriman itu. Sesungguhnya semua perkara adalah baik bagi mereka. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi mukmin. Jika memperoleh kegembiraan dia berterima kasih bererti kebaikan baginya dan jika ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya.” (Hadis riwayat Imam Muslim)


Every problem in your life carries a gift inside it.
-- Richard Bach ~~


Vee yakin ini semua basic thing yang most of us tau. Dugaan datang dalam hidup… kena bersabar… kena stay motivated… kena percaya kesemua tu ada hikmah di sebaliknya… Etc… But how many of us yang betul-betul tabah and cekal lalui kesemua dugaan cabaran tu? Berapa ramai yang mind set masing-masing betul-betul boleh terima kesemua dugaan tu dengan positive? Sebab, bagi Vee only those people yang didatangkan dugaan but strongly believe that something good will come/happen to them selepas tu yang akan lebih lalui hidup dengan lebih tabah, yang akan lebih matang, yang akan lalui dugaan yang lebih besar pada masa akan datang dengan lebih mudah.
Yes, as a human being… kekuatan dan keimanan setiap orang tak sama. Even Vee sendiri, kalau didatangkan masalah.. Vee ada mengeluh walaupun tak baik mengeluh, Vee akan stress even though the best thing to do kalau ada problem, we have to try to find a solution and Vee kena handle stress tu, tapi most of the time Vee sedar instead of mengeluh and bersedih, Vee patut cuba lalui dugaan dengan tenang, sabar and paling penting kena percaya kesemua benda buruk yang terjadi tu bersebab. Mungkin sebab untuk sedarkan kita kepada perkara kita tak pernah sedar sebelum nie, mungkin untuk lebih mematangkan kita, mungkin untuk.

Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya. [Al-Baqarah: 233]

So, for all of you my dearest friends, chill! For those yang sekarang ni maybe tengah stress dengan masalah kerja, financial problem, hubungan cinta, masalah kesihatan… Try to stay positive, stay motivated… and cuba lalui dengan tenang dan tabah. Maybe dugaan tu terlalu berat untuk kita lalui tapi 'ada hikmah di sebalik apa yang terjadi' adalah satu benda yang kita kena selalu percaya and jangan sekali-kali lupa. =)

Before raya, Vee lalui banyak perkara yang sukar dalam hidup Vee… And memang kesemua benda tu buat Vee down, sad and feel bad… But Vee cuba untuk stay positive and percaya yang perkara yang baik akan datang dalam hidup Vee tak lama lagi. Hikmah? Banyak… banyak sangat… Vee lebih 'bijak' berfikir lepas lalui kesemua tu… Vee lebih tabah… And yang paling Vee grateful, Vee baru nampak siapa yang betul-betul 'KAWAN' dalam hidup Vee. Kawan yang ada pada waktu Vee dlam kesusahan and cuba bantu Vee… Kawan yang memahami and cuba untuk membantu Vee… A friend which I will remember and appreciate till my last breath… =)) … To those friends yang sincere and be there for me during my 'dark time', million thanks to you guys. Kalau Vee nak list down kan nama dekat sini memang banyak sangat… =))

Whatever it is, life is short… Vee hope you.. Yes.. You.. You .. You and you… All of us will cherish every moment of our life… Chill!!!


With Love,

8 comments:

Sharif John said...

Keep moving forward sister Vee...

sh. said...

Vee..dah lama tak dengar pasal Vee..rindu!

Mimie.Candy Cane said...

vee!! lame nye tak nampak ..bz sangat eh..alih2 muncul dengan entry yang motivated ni..its good entry.and it makes me more comfirt [tgh serabut]

hehehehe

♥ Juliana Violet ♥ said...

Thanks bro john... :)

Sh.,
I miss you to sayang... :)

Mimie,
yes dear... quite busy... laaa... serabut ye? hope cepat2 okey ye dear? :)

speckurosaklagi said...

sgt setuju ngan entry vee....

can i feel u....time susah time kita perlu kan sokongan..time tu la kita tau sapa kawan kita...

have a nice day....

sorry tak join your party last week..

besi said...

vee.....gud luck tau...
anggapan semua cabaran itu sebagai
pengalaman hidup...
vee boleh

Liliyuli said...

sian vee..bersabar ye..

♥ Juliana Violet ♥ said...

Spec,
no worries ok? cheers! :)

Besi,
thanks a lot tau.. selalu support vee... :)

Liliyuli,
it's over now... now dah ok... <3 :)